Nadia Vulvokov
BIOGRAFIA Natasha Lyonne
CHARAKTERYSTYKA
Nowoczesna, pewna siebie, nawet nieco arogancka kobieta, którą poznajemy w dniu jej 36. urodzin. Zawsze mówi to, co myśli. Lubi zapalić skręta, pije alkohol, woli krótkotrwałe romanse i przygody niż związki. Początkowo skoncentrowana na sobie, samolubna, egoistyczna, w miarę rozwoju akcji zaczyna się zmieniać, odkrywając swoją lepszą, bardziej wrażliwą stronę. To, jaka jest, wynika w dużej mierze z traumy z przeszłości – jej samotnie wychowująca ją matka popełniła samobójstwo, o które obwinia się Nadia. Być może dlatego szuka pociechy w rozrywce, romansach, używkach. Śmierć matki (która zmarła w wieku 35 lat) to dla niej temat tabu, nie rozmawia – a raczej nie potrafi o tym rozmawiać – z nikim, nawet z Maxine, najlepszą przyjaciółką. Wiadomo, że jest Żydówką, ale niezbyt praktykującą, jej dziadkowie uciekli do USA przed holocaustem. Zawodowo zajmuje się tworzeniem gier wideo.
Nadię jako dziecko zagrała Brooke Timber.
WYGLĄD
Niewysoka, normalnej budowy ciała, z burzą kręconych rudych włosów. Ubiera się modnie, dość ekstrawagancko, lubi czernie. Ma charakterystyczny, lekko zachrypnięty głos.
BIOGRAFIA
Sezon 1
Nadia przychodzi na swoją imprezę urodzinową do Maxine. Ta częstuje ją skrętem od dilera War Doga. Poznaje na imprezie Mike'a, przypadają sobie do gustu. Nadia wychodzi kupić prezerwatywy, rozmawia z Ferranem na temat kota. Uprawia seks z Mike'em. Nudzi ją rozmowa z nowym kochankiem, wraca taksówką na imprezę, by znaleźć tam swojego byłego chłopaka, Johna. Razem z Johnem szuka kota. Dostrzega swego zaginionego od trzech dni zwierzaka, nie patrząc, wchodzi na jezdnię, zostaje potrącona przez samochód, umiera. Nagle znajduje się ponownie w łazience w mieszkaniu Maxine. Umiera kilkukrotnie, najczęściej spadając ze schodów, za każdym razem wracając do feralnej łazienki, odkrywa, że znalazła się z jakiegoś powodu w pętli czasu.
Odszukuje War Doga, by dowiedzieć się, co było w skręcie – podejrzewa, że cierpi na halucynacje. Odwiedza Ruth, która opiekowała się nią po śmierci jej matki, chce dowiedzieć się, czy matka nie cierpiała na jakąś chorobę psychiczną. Zaczyna cieszyć się z pobytu w pętli czasu, dobrze się bawi, robi to, na co ma ochotę. Odwiedza z Johnem synagogę, starając się tam znaleźć jakieś wskazówki. Zaprzyjaźnia się z bezdomnym, Horse'em, którego widziała przed pierwszą śmiercią. Zamarza na śmierć, śpiąc przy boku Horse'a. W schronisku dla bezdomnych pilnuje butów Horse'a, które poprzednio ktoś mu ukradł. Spotyka tajemniczego mężczyznę w spadającej windzie, to Alan, który przyznaje się, że przyzwyczaił się do umierania.
Zaczyna tropić Alana, który również jest w pętli czasu. Mężczyzna nie jest z tego zadowolony, gdyż rozbija to jego rutynowy rozkład zajęć, które sobie już ułożył w takiej sytuacji. Idzie z Alanem na przyjęcie, po jego sugestii, że może zostali ukarani za ziemskie grzechy, przeprasza za wszystko Johna, jego córce daje książkowy prezent. Pomaga przypomnieć sobie Alanowi jego pierwszą śmierć. Gra z Alanem w zaprojektowaną przez siebie grę. Wspomina swe traumatyczne dzieciństwo. Zaczyna rozumieć, że mogła uratować życie Alana, a on jej w dniu ich pierwszej śmierci. Oddzielona od Alana znajduje się w innej niż on pętli czasowej, w której spotyka siebie sprzed wypadku. Udaje jej się zapobiec śmiertelnemu potrąceniu przez samochód. Zaprzyjaźnia się z Alanem zarówno w linearnym biegu wydarzeń, jak i w alternatywnej „zapętlonej” rzeczywistości.
Sezon 2
Zbliżają się 40. urodziny Nadii. Kilka dni przed nimi odkrywa, że w pociągu metra o numerze 6 istnieje tunel czasoprzestrzenny, dzięki któremu może się przenieść w przeszłość. Po przenosinach w czasie odkrywa, że jest w ciele swej matki Leonory, która właśnie jest z nią w ciąży. Kochanek matki, Chez, namawia ją do kradzieży kolekcji 150 złotych monet jej babki Very. Uprawia seks z Chezem, potem przenosi się do teraźniejszości, gdzie stara się dowiedzieć czegoś więcej o przeszłości swej matki od Ruth. Wraca do Cheza, a ten wkrótce znika z monetami. Próbuje ostrzec Alana, by nie wsiadał do pociągu numer 6.
Po powrocie do 1982 roku zostaje oskarżona przez swą babkę o kradzież. Wynajmuje Guardian Angels, aby wytropić miejsce pobytu Cheza. Udaje jej się namierzyć Cheza we współczesności, odwiedza go, rozmawiają, Chez nie zdradza, co stało się ze złotem, ale Nadia dostaje wskazówki, jak znaleźć go w przeszłości. W 1982 roku Chez mówi jej, że dał monety jej matce, a ta kupiła samochód i futra.
Spotyka młodą Ruth, która jest świadkiem eksmisji jej matki przez Verę. Razem z Ruth ustala, gdzie są monety, sprzedaje samochód i futra Leonory, odkupuje monety, aby je zwrócić. Nagrywa wiadomość dla matki, mówiąc jej, że dostała drugą szansę. Gdy jedzie metrem do domu Very, widzi Alana, chwila rozkojarzenia drogo ją kosztuje – monety znikają. Razem z Verą i Ruth idzie na USG, po drodze babcia opowiada jej o swej młodości na Węgrzech i dobytku wywiezionym przez Niemców w Złotym Pociągu. Zabiera dokumenty i zdjęcia Very, próbuje ustalić, co stało się z rodzinnym skarbem babki. Ma halucynacje, choroba jej matki zaczyna przejmować władzę nad jej umysłem, trafia do szpitala psychiatrycznego. Ucieka z zakładu, znajduje dokumenty potwierdzające przejęcie majątku przez Niemców.
Kłóci się z Alanem odnośnie jej planów zmiany przeszłości. Wyjeżdża z Maxine do Budapesztu, spotyka i tropi tam Kristofa, który jest wnukiem oficera przed dekadami odpowiedzialnego za przejęcie majątku Very. Razem z Maxine idzie na organizowaną przez Kristofa imprezę, zażywa narkotyki. Wsiada do metra i przenosi się do roku 1944, tym razem do ciała swej babki, która odkryła, gdzie ukryto rodzinne artefakty i zdobyła je, ukrywając w kanalizacji.
Jako Vera idzie do niemieckiego księdza i wręcza mu mapę ukrycia skarbu – ten ma po wojnie odesłać ją do Very, by odzyskała rodzinny skarb. Po kolejnej podróży w czasie jako starsza Vera odzyskuje ukryte mienie, razem z Delią sprzedaje je, otrzymując w zamian kolekcję złotych monet, które potem mają zostać skradzione.
Ze złością przemierza metro, przemieszczając się w czasie, jako Leonora zaczyna rodzić. Zabiera nowo narodzone dziecko, czyli samą siebie, wraca do teraźniejszości, aby zmienić przeszłość i uratować samą siebie przed życiem z chorą Leonorą. Odwiedza w szpitalu Ruth, obserwuje, że czas zaczął się sam zmieniać. W kostnicy natyka się na wszystkie swe ciała, które zginęły w pierwszym sezonie.
Spotyka Alana w łazience po imprezie z okazji swych 36. urodzin. Mężczyzna każe jej oddać dziecko Leonorze, gdyż zaburzyło to czasoprzestrzeń. Idą razem do metra, Horse kieruje ich do odpowiedniego pociągu. Spotykają tam znajomych z różnych okresów, Alan zmusza ją do wyjścia. Przechodząc do innego pociągu, zostają potrąceni przez metro. Trafia do „Pustki”, gdzie rozmawia ze swą matką, godzi się z nią, oddaje jej dziecko, tym samym naprawiając czasoprzestrzeń.
Wychodzi z metra, idzie do Maxine na stypę po śmierci Ruth, która odeszła przed miesiącem, spotyka tam Alana. W ostatniej scenie patrzy w lustro i uśmiecha się do siebie.
Nadia Vulvokov - powiązania postaci Russian Doll
Aktor: | Natasha Lyonne |
Profesja: | projektantka gier wideo |
Matka: | Leonora "Nora" Vulvokov |
Nadia Vulvokov - Opinie